Comunicarea cu Persoanele cu Mobilitate Limitată
Mobilitatea limitată se referă la incapacitatea unei persoane de a folosi una sau mai multe dintre extremitățile sale sau lipsa de forță pentru a merge, a apuca sau a ridica obiecte. Poate fi utilizat un scaun cu roțile, cârje sau un cărucior pentru a ajuta mobilitatea. Deficiența de mobilitate poate fi cauzată de o serie de factori, cum ar fi o boală, un accident sau o afecțiune congenitală și poate fi rezultatul tulburărilor neuro-musculare și ortopedice. Poate include afecțiuni, cum ar fi leziunea măduvei spinării, paralizia, distrofia musculară și paralizia cerebrală.
Recomandări generale pentru comunicarea cu toate persoanele cu dizabilități:
- Nu presupuneți că au nevoie de ajutor fără a îi întreba. Întrebați dacă îi puteți ajuta mai întâi.
- Vorbiți cu ei pe același ton pe care a-ți vorbi în general. Nu țipați și nu vorbiți mai rar decât ați vorbi de obicei.
- Vorbiți cu ei și tratați-i ca pe niște adulți. Comunicați cu ei direct, iar nu cu un însoțitor.
Recomandări pentru comunicarea cu pacienții cu limitări de mobilitate:
- Nu împingeți, nu mișcați scaunul cu rotile si nu apucați brațul unei persoane pentru a oferi asistență fără a îi întreba înainte.
- Când oferiți indicații persoanelor cu limitări de mobilitate, luați în considerare distanța, condițiile meteorologice și obstacolele fizice, de exemplu scările, bordurile și zonele abrupte.
- În general, dați mâna când sunteți prezentați unei persoane cu dizabilități. Oamenii care au o utilizare limitată a mâinilor sau care poartă membre artificiale pot da mâna. Restricțiile temporare, cauzate de măsurile de prevenire a contaminării cu noul coronavirus, vă pot pune în mișcare creativitatea. Înlocuiți gestul cu un altul care să stârnească zâmbetul persoanei, și pe care să îl poată imita în oglindă.
- Rețineți că spațiul personal al unei persoane cu dizabilități include scaunul cu rotile, scuterul, cârligele, bastonul sau alte obiecte ajutătoare pentru mobilitate. Cereți voie înainte de a le atinge.
- Când vorbiți cu o persoană așezată într-un scaun cu rotile sau într-un scuter, așezați-vă astfel încât dumneavoastră și această persoană să vă aflați la același nivel al ochilor.
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!