Profilul psihocomportamental și comunicarea cu pacientul cardiovascular
De-a lungul vieții unele persoane și-au construit o imagine negativă despre sine, respect și stimă față de propria persoană scăzute, limitându-și interacțiunile sociale din teama de a nu fi respinse, însă pentru că își doresc a fi plăcuți celor din jur își maschează emoțiile.
Față de societate experimentează:
- sentimente de mânie,
- iritabilitate,
- ostilitate,
- nesiguranță.
Mânia și furia au fost asociate cu:
- boli coronariene,
- ischemie.
Mascarea emoțiilor a fost asociată cu un risc mare de:
- infarct,
- ateroscleroză,
- recuperare redusă,
- moarte.
Din dorinţa de a fi plăcut şi acceptat, tendinţa pacientului cardiovascular este de a nu dezvălui simptomatologia completă.
În relația cu personalul medical și tratamentul administrat este compliant, însă această caracteristică poate fi diminuată în cadrul unei depresii majore, situație în care poate manifesta necooperare.
În interacțiunea cu pacientul cu boală cardiovasculară, asistenții medicali:
- pot observa cu atenţie comportamentul și detaliile oferite de pacient prin limbajul non-verbal,
- poate fi întrebat de mai multe ori, dacă există suspiciuni rezonabile că maschează simptomatologia,
- pot exprima verbal preocuparea privind starea de bine a pacientului,
- dacă este necesar, cu respect pentru demnitatea pacientului, acesta poate fi direcționat către un alt specialist (psiholog) pentru a crește complianța la tratament.
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!