Etapele conflictului

Conflictul este o relație în care fiecare parte percepe scopurile, valorile, interesele și conduita celeilalte persoane ca opuse celor ale sale. Aproape toate conflictele trec printr-o perioadă de creștere și descreștere a intensității lor. Acest ciclu este un răspuns dinamic la acțiunile și reacțiunile părților.

Pentru a înțelege și a manageria mai bine un conflict, trebuie să analizăm etapele lui:

  • debutul: faza în care un conflict iese din starea de latență și devine manifest prin simple neînțelegeri. Pot apărea divergențe minore care necontrolate la timp pot degenera în conflicte reale.
  • confruntarea: faza în care tensiunea interacțiunii este crescută. Acest moment este foarte important deoarece apare nevoia unei soluții raționale. Modul de gestionare a acestei etape își va pune amprenta asupra evoluției conflictului. Creșterea, escaladarea conflictului sau rezolvarea lui se hotărăște în această etapă.
  • creșterea: are loc atunci când părțile își intensifică acțiunile de urmărire a scopurilor lor. Creșterea poate fi văzută în forme diferite, însă de obicei implică anumite acțiuni ostile îndreptate către o altă parte. În această etapă se ajunge la escaladarea agresivității argumentelor, părțile tind să înlocuiască acțiunile raționale cu acțiuni iraționale, chiar violente.
  • polarizarea: are loc atunci când toate aspectele relațiilor dintre părți încep să se destrame. Dacă se ajunge în această etapă înseamnă că acel conflict este distructiv, contactul dintre părți descrește, iar comunicarea devine încordată. De obicei, această situație este însoțită și de creșterea numărului de rezultate problematice.

Rezolvarea conflictelor se poate face mai ușor în faza de debut sau confruntare, fiind de preferat evitarea factorilor care duc la escaladare conflictelor, respectiv creșterea sau polarizarea.

Atunci când observați că un conflict escaladează (de ex.: ton ridicat, acuze, injurii) puteți lua distanță și timp de liniștire, asigurând persoana că doriți să rezolvați conflictul, atunci când discuțiile pot fi purtate într-o manieră respectuoasă.

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!