Cum răspundem la critică
La un moment dat, fiecare persoană va fi criticată și, deși poate fi greu de acceptat, minimizarea posibilelor consecințe negative depinde de propria reacție. Putem folosi critica într-un mod pozitiv, pentru a ne îmbunătăți sau într-un mod negativ care să ducă la scăderea stimei de sine, la creșterea nivelului de stres, la furie sau chiar agresivitate.
Atunci când suntem provocați de altă persoană este firesc să apară tendința de a reacționa într-o manieră negativă. A pune stop acestui impuls ne dă oportunitatea de a analiza situația și felul în care ne simțim. Fiind conștienți de faptul că modul în care reacționăm la critici are impact asupra mai multor domenii ale vieții noastre, este util să identificăm modalități prin care să beneficiem de ele pentru a deveni o persoană mai abilă și mai puternică. Atunci când suntem provocați și reacționăm în aceiași manieră predăm controlul celuilalt, lăsăm partea emoțională să se manifeste pe deplin fără a mai avea control rațional.
Ce ne poate ajuta să răspundem într-un mod adaptativ la critică ar fi:
- să facem diferența între critica constructivă și cea destructivă
- să rămânem calmi și să tratăm cealaltă persoană cu respect și înțelegere
- să înțelegem că a fi o persoană puternică înseamnă să pot alege ce este preferabil pentru mine
- să plecăm din situație atunci când simțim că este prea dificil să ne păstrăm controlul și că am putea face sau spune ceva ce ar putea avea consecințe regretabile
- să ne păstrăm imaginea de sine pozitivă și încrederea în noi atunci când critica celuilalt este destructivă
- să reflectăm asupra criticilor mai degrabă decât să încercăm să le combatem
- să ne amintim că ceea ce vine sub formă de critică are legătură cu un comportament specific nu cu noi ca și persoană, chiar dacă formularea sugerează asta
De asemenea, pentru a putea decide ce să facem cu informația primită sub formă de critică, ce fel să răspundem sau ce ar fi util să schimbăm sau îmbunătățim, am putea să ne adresăm următoarele întrebări:
Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București
Suntem alături de voi!