Comunicarea asertivă în mediul profesional

Activitatea profesională a asistentului medical și a moașei implică, dincolo de abilitățile ce țin de tehnica și știința medicală, multe deprinderi din zona comunicării și inter-relaționării, incluzând asertivitatea, abilitățile de negociere, de reprezentare și decizie.

Comunicarea asertivă reprezintă abilitatea de a ne exprima gândurile și sentimentele deschis, într-o manieră adecvată, onestă, directă, punctând ceea ce este relevant pentru noi, ceea ce ne-a deranjat, în ce fel și ce am prefera să se întâmple în viitor.

Comunicarea asertivă este unealta pe care o putem folosi pentru a transmite mesaje clare, succinte, care să respecte atât drepturile persoanei căreia ne adresăm dar și pe cele ale vorbitorului. Putem utiliza asertivitatea pentru a formula o opinie diferită de a majorității, să punctăm lipsa unei abilități sau a unor cunoștințe, să exprimăm o îngrijorare sau o consecință a unui comportament.

În orice situație, avem posibilitatea de a alege să răspundem pasiv, agresiv sau asertiv. Spre exemplu, un asistent medical, în situația în care sesizează că medicul a uitat să noteze sau să recomande o investigație unui pacient, are posibilitatea să nu îi semnaleze acestuia omisiunea (pasiv), să îi spună pe un ton sarcastic că ”parcă trebuia să/iar ați uitat” (agresiv) sau să îi spună pe un ton calm, non-evaluativ, că a omis să treacă/noteze și să stabilească ce este de făcut în continuare (asertiv).

Chiar dacă alegerea de a fi asertiv nu este întotdeauna urmată de un răspuns dezirabil, este important să înțelegem că, acționând astfel, ne creștem integritatea, fiind sinceri cu noi înșine și cu ceilalți și respectându-ne valorile și reperele morale. De asemenea, atunci când suntem asertivi, realizăm un echilibru între nevoile celorlalți și propriile nevoi, alegând să spunem ”da” atunci când este în putința noastră și avem resursele și timpul necesar pentru a ajuta și alegând să spunem ”nu” atunci când ceva presant și important pentru noi așteaptă să fie rezolvat.

Din punct de vedere al sănătății psihice, avantajele utilizării asertivității se regăsesc în:

  • capacitatea de a impune limite propriului comportament dar și comportamentului celorlalți,
  • o viziune realistă asupra a ceea ce pot și nu pot face
  • influență limitată asupra stării de bine personale a comportamentului nepoliticos sau lipsei de considerație arătată de alte persoane
  • probabilitate scăzută de a fi împinși într-o stare de furie incontrolabilă sau de a fi obligat să vă supuneți
  • abilitatea de a se bucura de succes și de a accepta eșecul, ca parte firească a vieții

Ce face o persoană asertivă?

  • Își face cunoscute dorințele și sentimentele
  • Este orientată către căutarea de soluții pentru a se adapta și colabora cu ceilalți, la orice nivel
  • Evaluează părerile celorlalți și le acceptă pe cele care i se par mai rezonabile decât ale sale, fără să se simtă lezat sau să se critice
  • Își exprimă dezacordul față de cineva, păstrând în același timp prietenia și respectul acelei persoane
  • Este conștientă de nevoile și dorințele celorlalți
  • Își exprimă îngrijorarea sau o nevoie, cu un impact minim pentru ambele părți
  • Îşi controlează sentimentele şi emoţiile chiar şi în situaţiile cele mai dificile
  • Își cunoaște drepturile și obligațiile și acționează în consecință
  • Refuză o cerere fără să se simtă obligată sau vinovată

Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică este disponibil tuturor asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali din București. Pentru mai multe detalii privind programul de consiliere ne puteți scrie la psihoassist@oammrbuc.ro sau puteți accesa PSIHO-ASSIST: Serviciul de suport și consiliere psihologică telefonică și online pentru membrii OAMGMAMR filiala București

Suntem alături de voi!